Koolituse fookuses on turvaline koolikeskkond infoühiskonna kontekstis. Koolituse peateemadeks on seadustest tulenevate nõuete rakendamine turvaliseks koolikeskkonnaks, isikuandmete turvaline käsitlemine, turvaline tööprotsesside planeerimine ja oma seadmete kasutamine. Koolituse lõputööna valmib igal meeskonnal küberhügieeni eeskiri.
Koolitus on 100% veebipõhine ning koosneb neljast reaalajas veebikohtumisest (pikkusega 5,3 akad. t.) ja iseseisvast tööst.
Koolituse arendajateks ja koolitajateks on Veiko Hani (Eduring OÜ) ja Hanno Saks (Pärnu Mai Kool). Külalislektoriks on Birgy Lorenz (TalTech).
Koolituse eesmärk on toetada koolijuhtide ja teiste meeskonnaliikmete teadmiste ja oskuste kujunemist turvalise koolikeskkonna loomiseks.
Kokku 39 akad. t
praktiline: 21 akad. t
iseseisev töö: 18 akad. t
Kooli ja lasteaia juht (juhtkonnaliige, soovitavalt direktor) koos meeskonnaga (3-4 osalejat ühest asutusest), kes vastutavad turvalise koolikeskkonna eest.
Meeskonda võiks lisaks asutuse juhile ja IT juhile kuuluda nt arendusjuht, haridustehnoloog, õppealajuhataja, õpetaja. Meeskonda võib kaasata ka KOV esindaja (valla IT spetsialisti, teenusepakkuja).
Veebipõhine
Õpiväljundite hindamine toimub koolitusel läbiviidavate ülesannete kaudu.
Turvalisust tagavas meeskonnas rollide jaotus
Erinevates koolielu valdkondades kasutatavate keskkondade kasutamise turvalisuse tehnoloogilised ja õiguslikud aspektid
Nende valikukriteeriumid asutuses ja turvaline õpikeskkond
Lapsevanemate kaasamine
Seadused (koolieelse lasteasutuse, isikuandmete kaitse, küberturvalisuse, avaliku teabe)
E-kool ja veebiteenused
Õpilase ja õpetaja digipädevuse turvalisus
Riskianalüüs ja ohuhinnang
Tehnoloogiline ruum - standardid, mida rakendada
Õpiruum ja kaasamine
Tulemi audit
Kuulub IT-meeskonda (juhtkonna liige, IT-spetsialist, haridustehnoloog, informaatika õpetaja, valdkonna entusiast, kes tahab midagi ära teha).
Arusaamine turvalisuse mõistetest.
Soov muutust esile kutsuda käsitletavas valdkonnas.
Iseseisvad tööd vastavad kokkulepitud nõuetele ja on esitatud tähtajaks.
Kogu meeskonnaga osaletakse kõikidel reaalajas kohtumistel täismahus.
Koolitus on tasuta tingimusel, et see lõpetatakse.
Kooli vajadused: millised on olulised protsessid koolis? (DigCompEdu 2.1; 6.4 TASE 2, 3):
hindab ja kohandab erinevaid teenusprotsesse omas asutuses;
leiab ja määratleb teenusprotsesse turbevajaduse kontekstis.
Millised keskkonnad on koolis kasutusel ja millised on nende keskkondade kasutustingimused? (DigCompEdu 6.1; 6.4 TASE 2, 3):
oskab funktsionaalselt lugeda dokumentatsiooni;
kohandab tarkvara dokumentatsioonist välja toodud olulisemad turbe aspekte oma organisatsiooni töökorralduse konteksti.
Õpilase, õpetaja ja juhtkonna turvalisus (DigCompEdu 6.4; 6.5 TASE 2, 3):
oskab ära tunda ja piiritleda turbeintsidente;
suunab õpilasi lahenduste otsimisel;
juhendab ja loob oma asutuse turbekontseptsiooni arengu protsesse.
Tehnoloogia valikukriteeriumid asutuses (DigCompEdu 6.1; 6.4; 6.5 TASE 2, 3):
osaleb asutuses kasutatavate tehnoloogiate valiku protsessides turbe küsimuste arutelul;
kohandab erinevatest allikatest pärit turbealast teavet oma asutuse konteksti.
Isikuandmete kaitse seadus (DigCompEdu 4.2; 6.1; 6.4 TASE 2, 3):
suunab ja kavandab asutuste töö korraldamist vähima eraelu riive suunas;
suunab asutuse tegevust riskihalduse parimate praktikate kontekstis;
osaleb ja kohandab asutuste sisese korraldava ruumi arendamises.
Õigusaktid: KüTS, Avaliku teabe seadus, Autorikaitse seadus (DigCompEdu 6.1; 6.4 TASE 2, 3):
suunab kooli korraldava keskkonna arengut KüTS valguses;
kohandab KüTS sätteid erinevate infoturbe aspektide juures andmetöötluse erinevates lõikudes omas asutuses;
oskab märgata ja lahendab infoturbe probleeme autoriõguse aspektis lähtuvalt distantsõppe tingimustest .
Koolielu igapäevane digiturvalisus (DigCompEdu 6.4; 6.5 TASE 2, 3):
oskab tähele panna ja lahendada infoturbe kitsaskohti;
lahendab ja suunab õpilasi reageerima infoturbe intsidentidele.
Riskianalüüsi ja ohuhinnangute koostamine alused, terminoloogia (DigCompEdu 6.4; 6.5 TASE 2, 3):
orienteerub ja rakendab asutustes infoturbe terminoloogiat töö igapäevasel korraldamisel;
kohandab ja suunab asutuse infoturbe alast korraldust E-ITS kontekstis;
suunab ja korraldab asutuse töökeskkonna arengut E-ITS terminites kohaselt.
Ciso roll ning monitooring ja analüüs (DigCompEdu 6.1; 6.4 TASE 2, 3):
oskab suunata ja luua E-ITS aluseks oleva juurutuse alguses CISO rolli loomist ja täitmist asutuses;
suunab asutuse turbekeskonna arengut infotöötluskeskkonna monitooringu ja analüüsi rakendamise suunas.
Tehnoloogia juhi vaates (DigCompEdu 6.1; 6.4 TASE 2, 3):
suunab asutuse töökorralduse arengut:
saamaks selgeks, millised on erinevate tehnoloogiate klassid koolis;
suuta vahet teha erinevate tehnoloogiate kaitsetarbe kujunemisest;
mõtestada ja kohandada inimfaktori interaktsiooni tehnoloogiasse;
mõtestada erinevate koostöövormide suhet infoturbesse;
jagamaks asutuse ressursse turbekontseptsiooni alusel.
Erinevate digilahenduste analüüs õppeasutuse aspektist juhi vaates (DigCompEdu 6.1; 6.4 TASE 2, 3):
kohandab ja analüüsib tehnoloogiat sedastavat dokumetatsiooni.
Tehnoloogia kasutuse eeldatav tulem ja võimalus koopereeruda (DigCompEdu 6.1; 6.4 TASE 2, 3):
suudab hinnata tehnoloogia ja inimfaktori koostoime sünergiat;
suunab ja teeb ettepanekuid haridusmaastiku kesksete ressursside loomise algatamiseks.
Turvaline koolikultuur (DigCompEdu 4.2; 6.1; 6.4 TASE 2, 3):
märkab üleregulatsiooni ohtusid;
hindab ja haldab infovarade turbevajaduse määramise aluseid;
klassifitseerib ja hindab infotöötluse keskkonna erinevate toimijate tegevuse tulemust.
Uuringute tulemused ning koolitusvõimalused ja väljundid (DigCompEdu 6.1; 6.4 TASE 3):
omab ettekujutust ja suunab õpilasi ühest lõbusa ja õpetliku, mängulise turbealase kasvatustöö viisist.
Heade tavade dokument (DigCompEdu 6.1; 6.4 TASE 2, 3):
saab aru toimiva turvadokumedi loomise põhimõtetest
Lasteturvalisuse eripärad. Turvalisusest laiemas spektris. Digiturvalisuse müüt (DigCompEdu 6.1; 6.4 TASE 2, 3):
saab aru ja rakendab infoturbe kujundamise eripäradesid vastutöötava keskkonna tingimustes;
mõtestab ja analüüsib asutuse korraldavat keskkonda absoluutse turvatunde saavutamatusega kontekstis (riskihalduse alused).
Turvaauditi keskkondade valikukriteeriumid (DigCompEdu 6.1; 6.4 TASE 2, 3):
oskab rakendada ja teisi suunata erinevate infoturbe auditeerimise keskkondade vajalikkusest arusaamisel.
Sertifitseerituse olulisus ja riigiabi vajalikkus (DigCompEdu 6.1; 6.4 TASE 2, 3):
suunab asutuse koolitusprotsessi arengut sertifitseerituse ja adekvaatse kvaliteedi halduse vajaduste kontekstis.
Kodutööna valminud küberhügieeni heade tavade dokumendi ülevaatamine (DigCompEdu 6.1; 6.4 TASE 2, 3):
osaleb ja suunab läbi assisteeritud eneseanalüüsi toimiva infoturbe poliitika dokumendi loomisel, mis on eelduseks E-ITS juurutamise alustamiseks.
2.1. Otsimine, hindamine ja valimine
4.2. Tõendusmaterjalide analüüsimine
6. Õppijate digipädevuse arendamine
6.1. Info- ja andmekirjaoskus
6.4. Digiturvalisus
6.5. Probleemilahendus
Veiko Hani
Eduring koolitused koolitaja
Koolitaja valdas koolitusel käsitletud teemasid 98%
Koolitaja märkas õppijate probleeme ja pakkus neile vajadusel piisavalt tuge 97%
Koolitajal oli hea esinemisoskus ja kontakt auditooriumiga 100%
Koolituspäev oli tihe, aga hästi jälgitav, mitte liialt kiirustav.
Praktilistest tegevustest on alati kasu: saad midagi konkreetset, praktilist, kasutatavat. Mõlemad vaadeldavad keskkonad on kasutatavad igapäevatöös. Hea.
Ka arutlusteemad olid asjakohased, arendavad, iseenda mõtetega haakuvad. Tõdemus: meil on toredad kaaslased, kellega on hea koos tööd teha.
Ellen
Väga hea kogemus olles samaaegselt õppija, vaatleja ja õpetaja rollis. Annab väga hea ettekujutuse tulevikurollidest, kus me kõik samaaegselt oleme kui õppijad, õpetajad või juhendajad/juhendatavad.
Meeli
Koolitaja leidis kontakti kõigi õpilastega. Koolitaja on väga kannatlik ja abivalmis.
Estra
Hanno Saks
Pärnu Mai Kool
Veiko Hani
Eduring OÜ